Midgard komposisjonspris ble etablert i 2018. I 2024 skal det komponeres for sang.
.
VILKÅR
Midgard komposisjonspris er en nasjonal komposisjonskonkurranse. Komponister i alderen 15–25 år (født 1999–2009) som har hjemmeadresse i Norge kan delta så lenge deltageren oppfyller kriteriene.
INSTRUMENTER
Komposisjonen skal være for sang, akkompagnert av klaver. Vinnerkomposisjonen skal fremføres av deltakere i alderen 16–23 år, under Midgardkonkurransen 2024. Komposisjonen kan bestå av en eller flere satser, men verkets totale varighet skal være på 3–4 minutter. Bidrag som overstiger 4 minutters varighet vil ikke bli vurdert.
MERK: Komposisjonen skal inn- og utøves av klassiske sangere i alderen 16–23 år. Juryen vil legge vekt på at komponisten tar hensyn til at utøverne ikke er vant til å spille nyere musikk. Tradisjonell notasjon er derfor å foretrekke. Verket skal være akustisk, uten elektroniske effekter. Komposisjonen leveres i PDF-format som vedlegg til e-post.
PÅMELDING
Bidraget sendes til midgardkonkurransen(a)horten.kommune.no innen 19. april 2024. Fødselsdato, skole, og musikalsk bakgrunn legges ved i e-post ved påmelding. Lydfil er ikke nødvendig, men kan vedlegges som .mp3. Det er ingen påmelding utover innlevering av komposisjon. Det er ingen deltakeravgift.
PRIS
Det deles ut en 1. pris. Vinneren tildeles et diplom og en premiesum på kr. 20 000,–
Vinnerverket vil bli fremført ved minst to offentlige konserter i løpet av 2024–25, samt at Norsk Musikforlag gir tilbud om å inngå forlagskontrakt med opphaveren, samt utgi verket på noter.
JURY
Juryen består av 3 medlemmer. Alle deltagere vil få skriftlig tilbakemelding fra juryen innen tre uker etter offentliggjøring av vinnerverket.
KONTAKTINFORMASJON
Kunstnerisk leder: Dag Øystein Berger 906 97 817
Administrativ leder: Stine Solbakken 417 20 278
.
Vinnere Midgard komposisjonspris
2023: Jakob Thonander Glans´ «jesien w Warszawie»
Vi finner i «jesien w Warszawie» et svært velformet stykke med begrensede, men allikevel fullt utnyttede virkemidler. Pianoets klanglige muligheter blir utforsket på en forbilledlig måte, ikke minst i innledningen hvor et svært enkelt to-tone motiv, ved hjelp av pedal, gir stykket en klanglig aura som så liksom blir utforsket i stykkets videre gang. Juryen legger også merke til et nærmest perfekt plassert toneartsutsving nærmere slutten, som en velkalkulert kontrast i dette ellers «bare på hvite tangenter»-stykket; Dette til dels enkle materialet blir allikevel, i løpet av stykkets gang, belyst gjennom stadig morsomme variasjoner.Stykket gir assosiasjoner til Ligetis klaveretyde White on White, og Malevich-maleriet det er basert på. Musikken evner å skape en følelse av tilstand som transcenderer estetikk og teori i det den strømmer inn og ut på et svært lekkert og organisk vis. Naturlige overganger mellom ulike kompositoriske ideer er noe av det mest komplekse å oppnå i en komposisjon og i dette stykket mestrer komponisten det til det fulle. Et velklingende og svært treffsikkert stykke som vil kunne vekke interesse i alle aldersgrupper i Midgardkonkurransen!»
.
2022:
Prisen ble for første gang skrevet for klassisk gitar og prisen ble delt mellom to kandidater, Torbjørn Haaland med stykket «Aftermath» og Magnus Hexeberg med stykket «Ueve».
Torbjørn Haalands «Aftermath»: Aftermath er et spennende verk med et tydelig særpreg. Verket har en reflekterende karakter. Her utforskes mange av gitarens klanglige muligheter med utgangspunkt i instrumentets egen resonans. Stykket utfordrer også gitarens idiomatiske muligheter. Verket er konsekvent komponert og har et interessant, men klart formforløp. Dette er et stykke som vil kunne inspirere utøvere til å arbeide med gitarens klanglige muligheter.
Magnus Hexebergs «Ueve»: Ueve er et vakkert verk med en sterk poetisk åre. Stykket beveger seg innenfor et avgrenset harmonisk rammeverk med små, men virkningsfulle utsving. Musikken virker åpen selv om den har en konsekvent form. Verket er svært idiomatisk skrevet og tydelig notert. Dette er et spillbart stykke som vil kunne finne sin plass på gitarrepertoaret.
2021: Hjalmar Bjerner – stykke for fiolin/cello
Hjalmar Bjerner, vinneren av komposisjonsprisen 2021 har levert et morsomt stykke som er gjennomarbeidet og nyansert. Det er rytmisk og instrumentteknisk variert med bruk av kvarttoner, flageoletter og buetekniske klanglige nyanser. Vinneren viser en åpenbar interessert for komposisjon som fag og musikk som uttrykksmiddel. Stykket viser en komponist som er uredd, moden til tross for sin unge alder og med potensiale til å utvikle seg videre som komponist i årene som kommer.
2020: Aksel Vedi – stykke for vokal og klaver
Aksel Vedis «Vokalise»: I dette spennende og frodige verket kommer både sangstemmen og klaverstemmen svært godt til sin rett. Det er en flott balanse mellom stemmene, kraftfullt, i en fin blanding av understøttelse og kommentarer fra pianoet. Verket er medrivende og når sitt klimaks i en fallende kromatisk akkordrekke som kaster oss ut i en særpreget stemning. Det er tydelig at komponisten har god og stor kunnskap om instrumentene – stemme og klavér – som han denne gangen skriver for.
2019: Maren Elise Ingeberg – stykke for piano
Komposisjonen «Pust» er et lite, men allikevel på mange måter et stort stykke for piano. Med de aller enkleste av uttrykksmidler klarer komponisten å fange lytterens oppmerksomhet gjennom sidestilling av til tider, svært enkle elementer. «Mye pianomusikk legger vekt på det virtuose og det utadvendte. Pianoet er et virtuost instrument, men Ingeberg har komponert et stykke som i sin begrensning forteller noe om hva som kanskje er kjernen i all musikk og musikkutøvelse, det å kunne glede seg over de minste forskjeller og føle at de forteller om noe som er langt større, noe som kanskje til og med ligger utenfor og bortenfor musikken,» skriver juryen, som besto av Ellen Ugelvik, Bjørn Bolstad Skjelbred og Asbjørn Schaathun.
2018: Vigdis Verhees – verk for cello og klaver
Vigdis har skrevet et verk for cello og klaver, med tittelen Herinneringen en Verlies (minner og savn). Juryen sier dette om verket: «Herinneringen en Verlies er et poetisk, vakkert og helhetlig stykke som viser at du har en personlig stemme som komponist. Instrumentene har fine og selvstendige stemmer, særlig cellostemmen er idiomatisk og velskrevet. Det åpne og til tider nedstrippede lydbildet åpner opp et tolkningsrom for utøveren og et lytterom for tilhøreren.» Juryen har bestått av Bjørn Bolstad Skjelbred, Tanja Orning og Ørjan Matre.